Karrysuppe med butternut squash og ovnbagte løg

En uforskammet stor portion – som det skal være, når man laver suppe (8 - 10 personer).
7 små løg
1 lille hvidløg
8-10 mellemstore kartofler
1 butternut squash
2 liter vand eller bouillon
8 spsk karry (eller efter smag, men skal altså krydres godt)
2 spsk timian
1 spsk oregano
1 tsk chilipulver – eller mindre, hvis du er sart!
325 ml. kokosmælk.
½ tsk peber
Salt (efter smag – pas på med salten, hvis du bruger bouillon)

Smid løg og hvidløg med skræl i ovnen, og bag dem ca. 30 – 45 min ved 200 gr. Er det nu nødvendigt at bage dem? Næ, gu’ er det ej! Ligesom toiletpapir, brusebad og tøj heller ikke er det. Men det fylder nu bare vores liv med en form for materialistisk lykke – og denne suppe smager bedre med ovnbagte løg! Ganske enkelt.
Squash skrælles og kernerne fjernes. Kartofler og squash rives groft og smides ”i den sorte gryde”, hvori du også hælder de to liter vand, karry og chilipulver – vent lidt med krydderurterne.
Lad det stå og hygge sig i – lang tid! Har du en time, er det fint. Har du længere – så giv det længere.
Når løgene er bløde og dejlige i deres væremåde, tager du dem ud og køler dem af, til de kan håndteres. Herefter fjernes de yderste lag af løget, og de skæres i tykke strimler. Hvidløget pilles og moses – tilsæt begge til suppen.

Når grøntsagerne er blevet kogt møre og dejlige, tilsætter du kokosmælken og fjerner gryden fra varmen. Nu må suppen ikke koge, da den så skiller. Tilsæt krydderurterne og lad suppen hvile under låg i 10 min tid. Smag til med salt og peber – og server med et drys rød karry eller paprika og dukkah!

Velbekomme!

9 shout-out(s):

Kilroy sagde ...

Åhhh...tyk, fyldig, krydret suppe med godt brød til kunne jeg leve af i ræææææddi lang tid ;)

Buddhas Brownies sagde ...

Det har småregnet her i Marangu i to dage nu, hvilket har været nok til at gøre mig i efterårshumør... Eller også ved min danske krop bare, at dette er årstiden for sådan noget? :D

Men det er vel også suppevejr i Danmark for tiden, er det ikke?

Kilroy sagde ...

Jow jow, her er for det meste efterårsrusk/regn/blæst, så det er så udpræget suppevejr ;)

Luna Månebarn sagde ...

Ihh du gør mig så glad og stolt når du disker den ene lækre opskrift efter den anden op på din blog. ...og jeg glæder mig helt vildt til at smage denne suppe! :-D

Buddhas Brownies sagde ...

Uuuhhh... En sådan ros fra Månebarnet kan skam ikke andet end at gøre mig rigtig stolt og glad :D

Tania sagde ...

Skøn suppe, som helt sikkert skal laves igen :-)Dog blev mine hvidløg helt brune og indtørrede af tiden i ovnen, så dem var jeg nødt til at smide ud, og så presse nogle friske fed direkte ned i suppe. Hvad mon der er gået galt siden de tørrede sådan ind? De har kun fået omkring 35 min i ovnen, og løgene blev perfekte :-)

Buddhas Brownies sagde ...

Hej Tania...

Dejligt at høre, at suppen blev god...

Ærgerligt med hvidløgene. Bagte du dem med skrald?
Bagte hvidløg bliver dejligt søde, hvilket passer ret godt til denne "runde" suppe..

Jeg er lige obs på det, når jeg laver suppen igen. Det kan ske tiden skal reduceres...

Anonym sagde ...

Skrald -> skræl !

Buddhas Brownies sagde ...

Haha... MØG!
Pinligt, pinligt...

Det må jeg hellere rette...

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...